Pages

Wednesday, February 5, 2014

Azam 2014

Assalamu'alaikum & Salam Sejahtera

Dah masuk bulan kedua dah tahun ni baru nak sibuk dengan azam. Nampak sangat ketinggalan keretapi. Tapi takpe la, better late than never ye dok?

Azam tahun 2014?
Banyak kot short term azam aku. Tapi semua dalam kepala je. Vision board pun belum buat lagi ni. Nak kena buat ni.

Azam bagi aku sama dengan Goal aka Dream aka Matlamat.
Kena jelas apa azam kita.

Korang mesti pernah dengar or baca macam mana cara nak set azam dengan betul.

For that, azam korang kena ada at least these 5 items:

S = Spesific
M=Measureable
A=Ambitious
R=Realistic
T=Time-bounded

Tapi lain orang lain tafsiran. So depends la pada tafsiran orang tu kan.

Contoh SMART Azam camni:

Specific: Nak kecikkan perut
Measureable & Ambitious & Realistic: 4 inches
Time-bounded: by June 2014

Dulu, cikgu kaunselor kat sekolah je yang selalu duk ulang-ulang pasal ni. Now tak sangka aku really praktikkan dalam hidup. Pun tak sangka kat agensi aku selalu tekankan pasal ni.

Cuma beza sekarang, azam tu lebih spesifik. Ape yang spesifiknya? Nanti aku cerita dalam next entry


Love,
Fabulous Fariha


No comments:

Post a Comment