Pages

Tuesday, March 22, 2011

nak cding anak anda?

masa aku pregnantkan irdina(masa tu 7 month kot), aku surf la internet saja2 nak cari info sal persediaan nak sambut orang baru. maklum la masa tu 1st baby. nak dijadikan cerita aku terjumpa la info sal lampin kain moden a.k.a cloth diaper ni. agak economical for long term, so aku decide nak try. sampai aku selamat bersalin, aku still tak dapat nak pilih nak beli brand ape.ye la, masa tu tak banyak choice cam skang + HARGA PUN MAHAL.
korang nak tau camne aku leh start cding my daughter?

 
hehe..jeng..jeng..jeng..
sangat la tak related langsung..al-kisah, mr. hubby adalah peminat motor bukan mat rempit tau, superbike only and die ade join 1 group kt forum motor. masa aku pantang, of course la balik umah mak kan..so tinggal la encik hubby alone. so bosan duk sorang2, die g la track day ngan member2 die kt SIC. and then, ade la sorang minah ni yang aku admired gak la kebolehan menunggang dia, kakak sepupu die kirim flyers kt track day tu. korang bayangkan, kat SIC tu of course la forumers yang join track day kebanyakan lelaki and rasanya masa tu tak ramai lagi yang kawen and dapat anak, tetiba dari celah mana minah ni leh bagi flyers sal cd.
masa hubby aku bagi, aku terus decide nak cuba brand tu..Lunatots.


aku beli 2 keping je masa tu, and after that terus beli pakej. cukupkan terus.. nasib baik aku tak addicted beli cd sesetengah orang pantang nampak corak cantik terus nak beli sbb aku dah set matlamat ngan hubby, kami pakaikan cd ni untuk keperluan irdina and kami(jimat duit la!hehe). seingat aku, sekali je kami beli dispo untuk irdina, and after that she was fully cding.
oh ya..kalu korang berminat ngan cd ni, ade beberapa tips yang boleh membantu korang:
  • korang kena decide korang nak fully cd anak korang or nak pakaikan cd siang je ke, weekend je ke..ni dapat membantu korang pilih jenis cd and bajet korang nanti.
  • selidik lu sal cd ni..bace blog and artikel2, banyakkan bertanya kat forum2 yang berkaitan ngan cd and bace review sal brand2 cd yang ade kat pasaran . bak kata orang tak kenal maka tak cinta kan? ;p
  • cuba bertanya ngan ibu2 yang dah ade pengalaman cdkan anak mereka. diorg mesti suke share sal pengalaman mereka. pengalaman mereka merupakan 'review'/testimonial yang original, come-from-heart..kalu bleh cari la dari negara sendiri sebab nanti anda pasti berdepan dengan ape yang telah mereka alami!
  • cuba wat bajet lu..ade banyak pilihan cd, mahal ataupn murah semua terpulang pada bajet anda. kalu nak pakai cd siang je or weekend je, takde gunanya anda beli sampai 20,30 keping cd. so, consider semua tu. terpulang pada anda. takde salahnye kalu anda beli cd 2nd hand. sama cam beli baju bundle la..
  • kalu anda bekerjaya and super-busy-mom + i-have-no-maid-mom, anda mungkin perlukan cd dalam jumlah yang banyak. May be korang leh cding time malam je, siang guna dispo. tips: i was an engineer before, and at that time i only have 17cds. but im able to fully cding my daughter. Aku takde maid pon. Hehe.
  • Riki2(survey) la website atau baby store yang berdekatan dengan anda. Based on jenis cd yang anda nak, jenama, cuba la wat perbandingan harga. Cari yang bersesuaian ngan bajet anda.
  • Start menyimpan koleksi cd anda. Anda sepatutnya ade cd yang mencukupi untuk 2 hari. Bergantung kepada jadual pembasuhan anda. Kalu aku, aku basuh selang sehari. busy mom kan ;p
  • Yang ni tips yang sangat bagus. Masa nak beli tu, korang beli 1 atau 2 keping je dulu sesuatu brand tu. Nak tau mana yang sesuai dengan anak anda. Jangan tak tau, ade jugak cd yang tidak seswai ngan anak anda. aku sendiri pernah beli 1 brand yang tak seswai ngan Irdina (atau aku yang tak suka sebenarnya). Pakai je londeh la, drop wing la..
  • Korang bleh try dulu semua jenis cd. Dari flat(lampin kain biasa)/prefold, fitted, AIO, AIO2, Pocket Diaper. Cari jenis yang seswai ngan jiwa dan bajet. hehe.
  • Jangan putus asa. Cd ni agak rumit mula2 (mind set je sebenarnya). Ade orang rase remeh la nak kena basuh, jemur and all that. Ape yang anda perlu buat, jadikan cding ni rutin anda sehari2. Alah bisa tegal biasa kan?
 so, korang bleh la start consider fully cding anak korang. happy cding!

No comments:

Post a Comment