Pages

Tuesday, March 15, 2011

mana budi bahasa kita??

dear all,
semalam kenduri sedare sebelah umah so i've been very busy.keke..busy sangat ke aku?
2,3 ari aku x bukak internet. nak dijadikan cerita, aku ade la baca ebook rahsia mudah..beli tau..
bukan pe..nak try la alternatif lain menjana income kat internet ni..
ape2 kena bereksperimen dulu kan..
dipendekkan cerita..
aku pon try la iklankan baby car seat anak aku..
nama pon eksperimen kan..follow la tips2 dalam ebook tu(psst..aku bkn nk pertikaikan sal ebook tu tau)..
1 of die nye tips melibatkan harga, sori xleh nk bagitau sebab ni aku beli so seperti ebook2 lain yang  dijual, it's private and confidential. jadi harga ni jangan la plak korang pertikaikan kan k..nama lagi experiment..DIULANGI EXPERIMENT!

iklan aku berjaya dipublish kat mudah.my the next day..korang leh la tgk sendiri. ad ni publish on 14th march 2011 @ 10:49am

http://www.mudah.my/vi/8917474.htm
 
and 1st respon yg aku dapat..
tadaaa...



translation:
"gile ke??
nak berniaga ke nak kerat(tipu) orang...?
Tesco yang baru pun baru RM120?
kamu nak jual yang 2nd pun seratus lebih?
patut la berniaga tak berkat...!"

email first from someone that i barely know..;p
die email on the same day about an hour after my ad been published.
baik kan budi bahasa die?
yang die xtau, aku dah wat research before aku nak publish ad ni..
xpela..die xtau kot maksud "HARGA BOLEH DIRUNDING"
may be orang ni x skolah kot.
tapi nape ayat minat ni cam penah aku dengar je..dari seseorang yang pernah wat the same thing kat aku dolu2..that monster try to ruin my business tapi Allah tu Maha Adil kan..instead lingkup, my business makin berkembang. alhamdulillah..
aku try la reply email minah ni tapi fail plak..
xpe la cik izza..
ape yang saya nak bagitau awak as dalam pic below:



if ade terbaca blog ni la kan..saya nak TEGASKAN DISINI YANG SAYA TAK PERNAH PAKSA AWAK BELI PON..GO AHEAD WITH UR TESCO BRAND!


yang terkilan, xde salam xde intro ape pn..ni la adat berniaga, kadang2 walau jujur macam mana sekalipun tetap ada orang yang nak kita lingkup. kalu korang berniaga, be prepared..kena tipu and diambil kesempatan oleh orang yang kita kenal is another story, dengan yang tak kenal lagi la..
nampaknye..budi bahasa dah makin pupus dikalangan orang2 kita kan??



disclamer: entry ni tak berniat nak memburukkan sesiapa atau mana2 kompeni termasuk yang tercatat kat atas(mudah.my, tesco, mydear, ebook rahsia mudah even cik izza skalipun. saya hanya nak highlight bahawa etika berbudi bahasa sudah semakin pupus dalam amalan masyarakat kita. may be kita dah makin maju sehingga berbudi bahasa dah tak termasuk dalam agenda hidup.

3 comments:

  1. huhuhu..apa lah minah tu..bila je lah brand tesco kalau tak mampu nak beli..hihihihihi..

    ReplyDelete
  2. hehe..bese la cik leen, manusia.
    kurang2 bagi salam ke intro ke.ade gak budi bahasa.
    pasni kena ajar anak2 kita to b more polite, biar berbudi bahasa even kat internet.
    budi bahasa kan cermin personaliti.

    ReplyDelete
  3. dengan bangganye nak announce yang aku berjaya jual baby car seat ni. bangga tul sebab ni 1st time jual kat Mudah.my ;p

    ReplyDelete