Pages

Monday, November 1, 2010

malberi oh malberi!

dulu..aku ingatkan ape la yang abah aku duk tanam tepi umah banyak2 tu. yang aku tau bila dh kuar buah aku kutip and masuk mulut ;p

but now..aku tau dah.

buah tu nama dia MALBERI..hehe..
 # malberi bergantungan
















 # yang kaler merah gelap tu maniiiissss!


























ape tujuan aku melalut sal buah malberi ni?
--->esaje.hehe..coz balik raya puasa ari tu baru aku berkesempatan nk amik gambar buah ni (macam bz bebeno acik ni kan ;p)

ops!aku lupe lak nak transfer gambar2 tu ke laptop. in the mean time, aku copy paste kan info yg aku dapat sal malberi ni.

* daun pokok malberi menjadi makanan ulat sutera.
* cara nak tanam? senang je..amik ranting pokok tu then tadaa...insya Allah berkembang biak la. no wonder dulu ade 1 pokok je umah aku. skang ni keliling umah ade pokok tu..siap jadi pagar lg..
* buah die leh wat macam2. leh wat jem, jus, dadih, teh etc. cuma aku xpnah lak aku rasa produk hasil buah ni..aku penah makan buah malberi segar-petik-dari-pokok je.hehe..nyum..nyum..
pasni leh la aku g Jabatan Pertanian tanya sal buah ni..alang2 dh ade kat umah kan ;p
* rasa buah die-->masam2 manis tapi kalau yang dah terlebih masak..manissss je
* owh! yang paling best, tapi aku baru tau je khasiatnya dalam perubatan tradisional bagi MENGELAKKAN kencing manis, MENGURANGKAN tekanan darah tinggi serta MERENDAHKAN paras kolestrol dalam darah.
*Klasifikasi saintifik

Alam: Plantae

Filum: Magnoliophyta

Kelas: Magnoliopsida

Order: Rosales

Famili: Moraceae

Kumpulan: Moreae

Genus: Morus

No comments:

Post a Comment