Pages

Saturday, April 3, 2010

cloth diapering WIH

alhamdulillah..anak daraku itu sudah pun mencecah setengah tahun 30 March ari tu. bermakna, sudah hampir 6 bulan aku cd'ing her.hehe..

masa aku belum kenal ngan lampin kain moden aka cd ni, aku ade bergurau dengan mak aku nak pakaikan anak aku lampin kain zaman dolu2 tu. mak aku kata, "isk, zaman skang mana ade orang pakai lampin kain dah".



now aku leh berbangga sebab aku adalah orang pertama dikalangan keluarga, sepupu sepapat yang pakaikan anak aku cd. alhamdulillah, seme memberikan sokongan jitu.wahaha!
ade orang kata, "orang kaya leh la pakai cd ni.."
salah tu. aku sama sekali bukan orang kaya. kaya ngan budi bahasa ada la kot(woho!)
jom kira berape aku spend duit..

aku ade beberapa brand cd. setakat ini aku ada 17 keping cd:
- 9 keping cd lunatots(6 velcro which i love so much and always be my first choice ever and 3 snap button)
- 5 keping cd babyland
- 1 keping cd rainbow
- 1 keping cd kasihku sayangku

kenape banyak sangat brand aku guna. untuk pengetahuan semua, masa mula2 nak pakai cd ni banyak sangat cadangan suruh aku try brand tu la, ni la..then 1 day tu ade yang bagi cadangan aku try je seme brand yang ade, then choose yang aku rasa aku comfortable with.
so, aku pun try la satu2 brand. seme dah bleh agak which brand yang aku suka..yup!lunatots!hehe
brand yang lain aku kureng sikit la compare to lunatots..tu pun aku fikir manyak2 kali oo..lunatots agak mahal compare to others. tapi sangat berbaloi la..babyland pon ok but aku kureng gemar ngan tepi die(wing) yang slalu jatuh and saiz dia yang agak kecik but extremely bulky. perlu diingatkan, ini adalah pendapat peribadi aku yang ikhlas dari hati. jangan ade yang saman lak pasni ;p

ok..part harga plak..
skang ni aku rasa kalu usha kat internet, harga rainbow, babyland dah semakin murah. masa aku beli, those brands harga dia dalam rm30++ each. mahal kan? agak la..

tapi takde la aku beli 19keping sekaligus. as told earlier, aku try satu2. so, cam tak terasa sangat la. bulan ni beli sekeping, bulan depan beli 2 keping. pastu beli lak time seller wat sale.haha!

at last, aku beli gak lunatots. mula2 aku beli 2 keping je. cobaan..
dah agak2 puas ati, terus aku paksa rela incik bud beli pakej. and until now, incik bud leh tersengih girang sal dia takyah runsing duit pampers tiap2 bulan. dah la takyah beli susu anak. owh..alangkah sukenye dia!

tak abes lagi sal harga. nak tau brape aku spend? total aku spend takat ni just RM692.00 sahaja. may be kena spend sikit lagi untuk tambah koleksi lunatots sal cd brand lain tak muat dah untuk anak daraku yang semangat tu.
cuba la kira sendiri..

pakai cd ni pun means komitmen. ye la, nak kena basuh. but bukan aku yang sental cd2 tu. campak je dalam washing machine, angkat and jemur. mauskkan insert dah siap untuk digunakan balik. senang je..tp kalau dah malas, memang banyak la alasan. cara paling mudah, aku ajar incik bud ku on how to handle those cds. in case aku busy, aku mitak je tolong incik bud.hehe

lagi 1 sebab kenape aku pakaikan anak aku cd, sebab kalau boleh as mother aku nak la berikan yang terbaik setakat yang termampu untuk anak kesayanganku itu. as semua orang tau, disposable diaper ada banyak chemical yang boleh mencacat celakan montot anak2 anda yang comel itu. rashes..tak pernah wujud kat montot anak daraku itu dari lahir sampai la one day aku terdesak giler(kes kuar umah lupa bawak cd), aku pakaikan disposable diaper kat anak aku. tak sampai 2 jam, aku tanggalkan balik dah merah dah.huhu..sian anak aku..so, ibu2 di luar sana. berjaga2 lah. dispo yang claim kering lagi lama lagi la banyak chemical. nanti aku wat entri khas on dispo.

6 comments:

  1. aku pn br fikir nak berCD jugak..tp budget tak bape nak izin..tak tau nk pakai yg mn..nk beli satu try dlu mcm ko fhm2 jelah..duit..huhuh..anak aku leh pakai mamy poko je..senak weh duit..mahal..huhu..pempers brand lain sumer bocor klu dia pakai....

    ReplyDelete
  2. mamy poko je? bkn takat senak je, memulas2 tuh.heher
    try ar..if ko x bape yakin ko beli je 1,2 dulu. try lu. at least, ko dh leh save pampers mamy poko 2 keping sehari ;p
    but for me, bulan2 aku dh xyah beli pampers n susu lgsung. jimat..in long term.
    try la..try la..hehe

    ReplyDelete
  3. ko nk promote tp tak mcm promote pn..promote la lagi..haha..aku pn skrg dah tak pyh fikir nak beli susu..so skrg kalau boleh nak beli CD..tak pyh fikir beli pampers dah..haha..aku try beli pampers jenama lain sumer die tak mau..nak mmy poko gak..oh jenuh aku..nk try lunatot tu tapi mahal kan..huhu..

    ReplyDelete
  4. hehe..aku bukan reti sangat nak promote2 neh..br nk blaja marketing ni.hikhik..
    lunatot mmg mahal skt but worth for ur money.
    aku pn dh try la brand lain but saiz dia kecik skt ar compare ngan lunatot ni..kalu cam anak aku yang agak debab tu mmg la x muat kalu pakai brand lain.ko byg skang pon irdina dh pakai saiz L.huhu..nk try ke?aku leh bg kwn2 nyer rege ;p

    ReplyDelete
  5. kwn2 punya harge tu berapa cik..hehe..

    ReplyDelete
  6. maria..email me @ fariha.sulaiman@hotmail.com ur phone no. nnt fariha sms kawan2 nyer price. orait ;p

    ReplyDelete