Pages

Friday, October 14, 2011

JEMU YANG TERPAKSA (Hospital Kerajaan pun bukan semua free)!!

Sudah tiga kali Jumaat (25hb Mac- 9hb April 2011) bermukim di Wad CRW Hospital Pulau Pinang sangat menjemukan. Ia bukan satu pengalaman pahit tetapi keterpaksaan yang menjemukan.

Terima kasih kepada kawan-kawan yang telah menunjukan ukhuwah Islamiah bersama iringan doa minta cepat sembuh.

 Mereka ziarah tak henti-henti, termasuk Dr MAZA mantan Mufti Negeri Perlis. Bosan membaca buku kali ini. Buku ‘Jihad Terlarang’hanya sempat dibaca beberapa helai lalu disedekah kepada Us.Takiyudin Hamzah
yang berada dalam wad yang sama.

Apa lagi yang perlu dilakukan dalam letih dan suasana kiri kanan terdiri dari  mereka yang perlu menyambung hidup. Manakala saya tidak dijanjikan dengan  ‘date’ yang memberi harapan bila saya dapat keluar.
Mematuhi kata-kata Datuk Dr.  Hamzah  yang saya dapat tahu dia yang akan proses pembedahan, agar saya terus  berada  dalam rawatan dan terus melakukan pembedahan dalam masa terdekat, maka  saya  bertahan dengan penuh bosan.

Novel terbaru yang baru siap setebal 299 muka bertajuk ‘MANDALA DUNIA KE DUA’  mujur menjadi peneman. Untuk edit kali ke 8 dan terakhir dapat juga dilakukan secara penyegan. Alhamdulillah rasanya sempat habis sebelum bedah. Jika hayat saya pendek, barangkali inilah novel terakhir saya.

Hospital rupanya bukan institusi menempah kematian, tidak juga jaminan  menyambung hayat. Di sini adalah institusi ikhtiar bagi rakyat sesebuah negara. Saya melihat perbelanjaan dari sekecil-kecilnya hingga perkara besar seperti sehelai tisu tandas kepada bayaran nilai nyawa bukan ribuan belanja dalam sebulan.

Jika perbelanjaan ini memang benar hasil dari wang rakyat, maka saya sangat  percaya mereka yang dicempung papah, yang disorong dari kerusi roda dan dari  mana saja mereka datang, sebahagian besar adalah wang mereka; dari cukai dan hasil, dari titik keringat mereka sendiri.

Tapi bukan semua rupanya  rakyat mesti dapat percuma walaupun dia seorang pekebun sayur yang taat  membayar  cukai. Ada masa dan ada ciri-ciri sakitnya yang dikena bayaran hatta ke tahap  hayat terakhir.

Tapi yang sangat jelas belanja pengurusan dan perubatan  sesebuah hospital tersangat besar dan pengorbanan kakitangannya bermula dari  pemungut sampah hingga kepada pengarah tidak ternilai.

Saya dapati ada dua pertarungan jika berada di hospital. Bagi si kaya yang tidak  ada masalah kewangan kerana mereka mampu membeli sebuah nyawa. Sejak ia di sorong masuk ke wad kecemasan, dia bukanlah dalam keadaan cemas. Ia seolah-olah mampu membeli semua urusan dalam wad. Dia hanya berkata ‘ok’ jika ribuan  material yang diperlukan untuknya.

Lain bagi Balasunderam.Dia dicempung oleh anaknya masuk wad di tengah malam. Berbadan kurus cengkung, Bala mengaduh setiap waktu. Dia ingin membeli secebis kelegaan dari hospital yang dia yakin kepunyaan rakyat sepertinya. Dia mempertaruhkan wajah belas kasihannya kepada jururawat, kepada doktor. Kemudian apabila pihak pengurusan memberitahu dia perlu menyediakan RM30K harga tiga gelang untuk jantung tersumbat, Bala terbeliak mata. Mulutnya berbuih.

Doktor yang mengubatinya, memandang sayu. Mahu diberitahu harga itu bukan harga darinya dan barang itu bukan kepunyaannya. Dia hanya menjalankan tugas.Akhirnya Bala mengakuakan berusaha tapi bagaimana? Masakan RM30K untuk membeli tiga gelang mahu dia membuat iklan memohon derma simpati.

Balasunderam adalah di antara ribuan  pesakit yang mengalami nasib buruk di dalam negara yang rakyatnya lebih kurang 25 juta,  yang taraf miskin tegar semakin berkurangan.


SUMBER :http://aziziabdullah.blogspot.com/2011/04/jemu-yang-terpaksa.html

2 comments: