Pages

Tuesday, November 6, 2012

Kenape smartphone cepat habis bateri?

Tajuk macam aku terer gile la kan bab2 smartphone..macam je la..
Sebenarnya nak cerita pengalaman aku sendiri pakai smartphone. Kire hp skang ni smartphone ke2 aku.
Masalah aku..sama macam seme pengguna smartphone lain, bateri memang tak tahan lama. Masa hp dulu aku tak berape peduli sangat..kire tak kronik sangat la tahap cepat abih bateri tu. Tapi dengan hp ni..terasa sangat. Dah la keje aku main hp 24/7..kang nak call la..kang nak email la..kejap2 whatsapp/kakao masuk update itu ini..tu belum campur recording ngan snap pic sana sini. Yang wat aku heran..member2 satu ofis kebanyakan pakai hp sama tapi xde la cepat cam aku abis bateri. Dah la cepat abis..nak cas dia punya lama.semalaman!!

Macam2 dh aku pakai apps bateri booster, auto apps killer la..adjust setting sana sini but still camtu jugak..
Nak jadi cerita, 1 day aku terambil charger hp Mr Hubby. Then, kejap je dah penuh..dalam 2 jam setengah. Aku check google..memang around tu pn patut hp aku fully charged. Then esoknya tahan lama pulak tu..smpai ke malam. Aik??
X syak lagi..selama ni charger rupanya problem dia. Kan kebanyakan charger skang ni usb charger pastu lekat kat kepala plug..usb charger ni memang lambat charge pastu walopn dia state 100% charge tapi sebenarnya tak fully charged. So, korang peg la beli wall charger. Kenape dan mengapa? Pendek cite sebab efficiency la. Panjang cite sila google. Usb charger tu boleh la nak guna time emergency..
Sekian..akhirnya terungkap la misteri hp aku cepat abis bateri..
Oh! Kalu hp korang dah ok..means standard je tahap cepat abis bateri and korang nak cari tips panjangkan jangka hayat bateri boleh la google tips2 dari pakar2 smartphone ye ;)
Published with Blogger-droid v2.0.9

No comments:

Post a Comment