Pages

Tuesday, July 13, 2010

hilang fokus

Assalamualaikum & salam sejahtera,

wah! lama betul aku tak update blog ni. bz mengalahkan orang keje padahal aku skang full time housewife. betul aku ade bisnes kecil2 but sebenarnya takde la aku bz sangat. semuanya sbb aku hilang fokus.

dalam 1 laporan yang aku baca entah kat mn, manusia dikatakan mempunyai 50,000-60,000 thoughts per day. banyaknye!
that is why kenapa kita selalu hilang fokus. macam aku, hari2 terfikir nk update blog tp tak terupdate pon. ingt nak siapkan draft website aku pon tak jalan. finally, semua keje tak jalan. last sekali aku wat menda yang sepatutnya aku tak wat.

so, macam mana kita nak stay focus?
senang je..make your life simple!
permudahkan hidup anda. amik pen, amik kertas and start to jot down what you need to do today. yes! make a "Today TO DO List". tapi jangan la tulis sampai 2,3 muka surat apa yang nak wat ari ni. semua orang hanya ada 24 jam sehari, tentu tak terbuat semua kalau kita ade smpai 20,30 perkara dlm list kita. lgpun, bg kebanyakan dari kita dh spend 8-10hrs kt ofis.

SEBAIKNYA HADKAN KEPADA 3 KERJA BESAR, 3 KERJA SEDERHANA DAN 3 KERJA KECIL SAHAJA DLM LIST ANDA TU.

apa tu kerja besar, kerja sederhana, kerja kecil? sebenarnya, takrifan kerja besar, kerja sederhana dan kerja kecil ni bergantung kepada diri anda sendiri. ada yang menganggap kerja besar bermakna kerja yang mengambil masa yang lama, atau mungkin kerja yang anda MESTI lakukan hari ni juga..tak boleh tidak! terpulang kepada anda untuk menilai keutamaan kerja anda sendiri.

dan yang penting, laksanakan kesemua kerja anda hari ni juga.

10 minit yang anda ambil untuk merancang menjimatkan berjam-jam masa anda kerana anda lebih fokus dengan apa yang anda nak lakukan hari ni.

Selamat Merancang

k la, ni gambar irdina naik beskal ngan daddy nye ;p

No comments:

Post a Comment